Свободата днес и тук 24 Февруари 2020  
Начало
  
  Свободата, Санчо, е едно от най-ценните блага - Дон Кихот Свободата, брат, е нещо изключително - Джендема  
 

Медии под мустак

« назад   коментари   Изпечатай   Изпрати на приятел   
Росен Босев, Весислава Антонова, Капитал

В дните преди съдебната ваканция в Търговското отделение на Софийския градски съд са внесени три молби за несъстоятелност. Техните податели са дружества, чиито собственици едва ли ще ви говорят много, но са сред най-големите кредитополучатели на поставената под специален надзор Корпоративна търговска банка и имат явни връзки с мажоритарния й акционер Цветан Василев. 

Дотук това изглежда като скучноват епизод от битката между него и бившия му партньор, депутатът от ДПС Делян Пеевски, чието семейство контролира едни от най-тиражните вестници в страната - "Телеграф", "Монитор", седмичника "Политика", спортния "Меридиан мач", регионалния "Борба".

Молбите обаче са срещу три дружества, които стоят зад други от най-тиражните вестници в България - "24 часа" и "Труд", "Преса", "Стандарт", "Шоу", списанието "Тема" и сайтът "Блиц", регионалните издания "Струма" и "Марица" и др. Така изведнъж зад този търговски спор се подава сянката на скритата зависимост на медиите - от икономическите и политически кръгове, свързани с КТБ.

Едни изтекли документи

Няколко дни преди да бъдат внесени молбите в съда, от мейл без ясен подател до няколко медии, сред които сайтовете frognews и noresharski, са изпратени 76 документа, предимно нотариални покани, в които се твърди, че през 2011 и 2012 г. фирмите на Цветан Василев са отпуснали общо 27.9 млн. лв. на издателите.

Под формата на заем "Булит 2007" отпуска на пет пъти общо 6.420 млн. евро на "ГМ Прес", която притежава дялове във в. "Стандарт", жълтия в. "Шоу" и прилежащия му сайт blitz.bg, както и регионалните издания "Марица", "Струма" и други.

Друго дружество, свързано с Цветан Василев - "БГ корпорейшън", отпуска по пет договора заем от по 500 хил. лв. общо 2.5 млн. лв. на "Обединени свободни медии", която издава всекидневника "Преса" и списанието "Тема".

Трета фирма, кредитирана от банката на укриващия се в чужбина Василев - "Сайга консулт", отпуска през октомври 2012 г. заем от 3.545 млн. евро на "Про нюз България" - това е фирмата на Венелина Гочева, която през 2013 заяви, че придобива, а миналата седмица стана официален собственик на фирмите, които седят зад изданията "24 часа", "Труд" и "168 часа". 

Според изтеклите нотариални покани фирма на Венелина Гочева е получила 3 млн. евро, като основанието е депозит по договор за "ексклузивитет при покупко-продажба на недвижими имоти".

От изтеклите документи става ясно, че в началото на юни, или три седмици преди БНБ да постави КТБ под особен надзор, фирмите на Цветан Василев изпращат нотариални покани до дружествата издатели, с които искат да получат отпуснатите заеми и депозит, както и лихвите, които са се натрупали върху тях.  Два месеца по-късно кредиторите, неполучили твърдените от тях задължения, завеждат молби за несъстоятелност.

Заведените от трите дружества дела срещу фирмите издатели са образувани, но все още няма движение по тях, като е твърде вероятно съдът да се произнесе по молбите след съдебната ваканция, т.е. в началото на есента. Фирмите, свързани с Цветан Василев, могат да поискат назначаването на временен синдик и други обезпечителни мерки. 

Казусите ще бъдат разгледани в търговското отделение на СГС, където скоро Висшият съдебен съвет разпореди проверка заради поредните съмнения в обективността на софтуера за случайно разпределение на делата именно заради дела, свързани със споровете между Делян Пеевски и Цветан Василев. Към настоящия момент, съдейки от решенията на съдиите Румяна Ченалова и Ивайло Родопски, синът на Ирена Кръстева показва, че се ползва с повече протекции там.

Едни раздадени милиони

И трите фирми кредитори са свързани с Цветан Василев - или през лица, които са влизали в управлението им, или през адресите им на управление. Освен това от 2009 г. насам трите дружества са едни от най-крупните кредитополучатели от КТБ (виж карето).

От финансовите отчети на фирмите издатели се вижда, че техните задължения са нараснали през 2013 в сравнение с 2012 г.

Собственикът на "Про нюз България" Венелина Гочева потвърди, че е имала отношения със "Сайга", но е научила преди две седмици от "Капитал", че фирмата има задължения към КТБ. "Про нюз" има предварителен договор с фирма "Сайга консулт" от 2012 г. за продажба на един от активите на "Медийна група България холдинг" – "Печатница Варна", на стойност 7 милиона евро, за който е дадена предплата", обясни Гочева и уточни, че сделката е станала възможна "едва през 2014 г. след отпадането на запора върху акциите на МГБХ, който беше наложен през 2011 г. в резултат на споровете между бившите съдружници Любомир Павлов и Христо Грозев".

Според бившия главен редактор на 24 часа след падането на запора "Про нюз" е предложиха на "Сайга консулт" да изпълни предварителния договор, но за съжаление няма отговор. Венелина Гочева заяви, че се подготвя да "заведе дело, за да се изпълни договорът".

"Финансовата формула на сделката с предишните собственици на МГБХ преминаваше точно през продажба на активи, за да могат медиите да работят професионално и свободно", каза още тя. Тя каза още, че научава от "Капитал", че "Сайга консулт" има претенции към "Про нюз", като изрази убеждение, че "този търговски спор" ще бъде решен.

Изпълнителният директор на "Обединени свободни медии" Тошо Тошев отказа да коментира сюжета по телефона, като каза, че не е работа на "Капитал" да се занимава с този въпрос, и уточни, че няма проблеми с "несъстоятелността".

Главният редактор на "Стандарт" и член на съвета на директорите на "ГМ Прес" Славка Бозукова препрати запитването ни към члена на съвета на директорите на "Стандарт нюз" Тодор Батков, който е направил официално изявление в медиите при представянето на открития "монументален раннохристиянски храм" край Бургас, чиито археологически разкопки адвокатът финансира. 

"Медията следва принципите на обективната истина и на доказателствата и не може да мълчи по скандалния казус КТБ. Затова Цветан Василев да се върне в България и да даде обяснения на хората, чиито пари ограби по недостоен начин, вместо да замесва "Стандарт". Делян Пеевски няма никакво отношение към вестника", каза Батков. 

"Просто не ми се иска проблемите да се прехвърлят от болната на здравата глава и моето издание да бъде заливано с нечистотии. Истината е, че "Стандарт" има двама акционери - единият е моята фирма "ТБ Консулт" ЕООД, която придоби 100% от акциите в края на 2003 г., през 2011 г. продаде на фирмата "ГМ Прес" със сделка, която е декларирана, 34% от акциите за определена сума и остана да притежава 66%. Не знам Делян Пеевски да е свързан с "ГМ Прес", тя има собственици, които са указани в регистъра", каза Тодор Батков, цитиран от "Стандарт". 

Адвокатът заяви още: "Важното е, че "Стандарт" не е получил нито стотинка от фирмите бушони на Цветан Василев - "Булит 2007", снаряди, ракети и така нататък, с които са източени милиарди. Ситуацията в медиите става все по-тежка. Допреди няколко години "Стандарт" се самофинансираше, но сега се налага да субсидирам по малко моето издание, слава Богу - малко."

Свобода на словото на кредит 

"Ако има воля за нови правила, те трябва да гарантират прозрачност не само на формалната собственост, но и на другите механизми за финансиране и контрол", коментира проф. Нели Огнянова, преподавател по медийно право. Тя дава примери за такива зависимости - неявни договори за контрол върху определени ключови позиции, обезпечения на кредити, привилегии при финансирането с евросредства или косвено финансиране, както е в случая. 

"Доказва се отново, че регистърът на печатните издания не осигурява прозрачност. Читателите получават обяснение и за характера на обединителните сили, довели до втори медиен съюз", казва още тя. Претенциите на фирмите, контролирани от Цветан Василев, към издателите са свидетелство за порочен кръг за финансирането на издания от изпадналия в немилост банкер и политическите и икономическите кръгове около него.

Това беше видимо и от редакционната политика на вестниците и сайтовете - до разкриването на острия му конфликт с депутата от ДПС Делян Пеевски Василев беше "пазен" от всичките издания, които свързаните с него дружества твърдят, че са кредитирали. Това се виждаше и от редакционната политика към всички събития, които се вписваха или не се вписваха в статуквото на кредиторите - протестите, критиките срещу правителството (независимо дали това на Борисов или това на Орешарски), лансирането на новия политик Николай Бареков и т.н. и т.н.

Помощта, която Василев е отправил, се случва през втората половина от управлението на ГЕРБ. Ако видим голямата картина на медиите, ще излезе, че освен тези, които са били финансирани от фирмите, свързани с Цветан Василев, на пазара остават вестниците на (майката на) Делян Пеевски. 

На практика излиза, че извън "Икономедиа", която издава "Капитал" и "Капитал Daily", единственият национален всекидневник, който не е в отношения с Делян Пеевски или Цветан Василев, е "Сега". Не че за това нямаше сериозни подозрения, но сега вече се знае и механизмът на зависимостта, както и на колко се оценява свободата. 

Така размазаният пейзаж на медиите в България започва да идва на фокус. Но, уви, с това не става по-светъл.

Кои са фирмите кредитори

"БГ корпорейшън", която твърди, че е кредитирала "Преса" и "Тема", има заем от КТБ за 40.8 млн. лв., е съсобственик в друго дружество заедно със "Си Ди дивелъпънтс", което Цветан Василев контролира чрез основаната си холдингова структура ТЦ-ИМЕ. 
"Сайга консулт", която твърди, че издателите на "24 часа" и "Труд" й дължат 6.545 млн. евро, е собственост на Иво Манчев, който участва в две дружества, които се помещават там, където са офисите на Цветан Василев. 

През последните четири години "Сайга консулт" е взела кредити от КТБ, чийто размер към момента е 43.859 млн. лв.

"Булит 2007", която твърди, че е давала заеми на фирмата, участваща в издаването на "Стандарт" и "Блиц", се управлява от Димитър Свещаров, който влиза в мениджмънта на "Рубин" и акционера в "Петрол" - "Варна Сторидж". "Булит 2007" към момента има кредити към КТБ в размер на 43.9 млн. лв.


 
Отказът на президента Плевнелиев да се кандидатира за втори мнадат е:
  резултати


Бюлетин

Въведете вашия имейл адрес за да получавате по-важните неща от Svobodata.com.




Svobodata.com не носи отговорност за съдържанието и авторските права на препечатани статии - като винаги посочва име на автор и линк на първоначалната публикация.



Подкрепете Откритото писмо на Едвин Сугарев до главния прокурор Сотир Цацаров, с което се иска започването на наказателно производство срещу лицето Сергей Дмитриевич Станишев, бивш министър-председател на България, заради причинени от негови действия или бездействия щети в размер на милиарди лева. Можете да изразите подкрепата си чрез петиция на адрес: http://www.peticiq.com/otkrito_pismo_sugarev



 



Story of Stuff



Подкрепете този сайт





Red House Sofia




Valid XHTML 1.0 Transitional