Лаура Шмид и Нехал еш Шариф от ДПА
Кайро, 12 януари
Последната сцена от наградения независим египетски филм "Аин Шамс" трябваше да покаже стара кола, преминаваща през централния площад на Кайро "Тахрир" и откарваща семейство от средната класа, част от което е и главният герой Шамс, към неясното бъдеще.
Но по време на снимките на тази последна сцена, действителността се смеси с фикцията, променяйки историята. Филмът от 2006 г. завършва с образите на истински полицаи, които арестуват снимачния екип, защото е снимал, без да има разрешение за това и без сценарият да е бил предварително
одобрен от вътрешното министерство.
Но сега творците се надяват, че няма да им се налага да се изправят пред подобни ограничения в следреволюционен Египет.
"Задушаването на египетската сцена на изкуството приключи с падането на /Хосни/ Мубарак", казва амбициозният млад продуцент Ясер Наеим.
"Революцията в Египет предостави нови свободи на хората на изкуството и сега наш дълг е да направим така, че инциденти като арестът на Ибрахим ал Батут /режисьор на филма/ да не се
повтарят отново", подчерта Наеим, който през 2010 г. заснема късометражен филм за трудностите при заснемането на "Аин Шамс".
Арабските въстания отприщиха из целия регион вълна от креативност, разкрепостена от революционния плам, каза Басма ал Хусеини, ръководител на центъра за културен обмен "Ал Мауред ал Такафи", който търси подкрепа за художественото творчество.
Въпреки "безпрецедентната мобилизация на художествената сцена в арабския свят" доста от творците в Тунис и Египет трябва да съвместяват артистичната си роля с тази на политически активисти - двойнственост, която не им оставя много време за размисъл и отчасти им пречи да работят, заяви известният учен и кинодеец Виола Шафик.
"Хората на изкуството нямаха достатъчно време да се оттеглят и да създадат нови творби, и именно затова до този момент най-големият източник на вдъхновение е самото въстание", каза тя за ДПА.
Тунис и Египет бяха първите страни, които свалиха от власт лидерите си в началото на 2011 г. Остатъкът от годината премина в политически дебати за това как да се продължи напред към
демокрация.
От революцията на 25 януари насам в Египет бяха издадени няколко книги, повечето от които документират събитията. В другите има само снимки, направени през 18-те дни на протестите, които накараха Мубарак да се откаже от властта.
В кината пък беше показан документалният филм "Тахрир 2011: Доброто, Злото и Политикът". Той засяга различни аспекти на въстанието в три части. "Доброто" дава гласност на обикновените герои на революцията, "Злото" разказва историята на четирима души от силите за сигурност, които имат за задача да репресират протестиращите, докато "Политикът" е сатирична деконструкция на Мубарак.
В Тунис революционното изкуство не е стигнало по-далече, отколкото това в Египет. "Автокрацията в Тунис" - фото изложба, показваща 100 снимки, направени по време на протестите - е един от примерите за това как творците във визуалните изкуства са видели народното въстание.
"Понастоящем истинската промяна в културата идва от улиците, защото финансираните от правителството популярни изкуства никога не са били по-недолюбвани", каза сирийската активистка и
куратор Рана Язджи.
Но възходът на ислямистките партии в арабския свят накара хората на изкуството да се запитат дали ще им бъде предоставена свободата да преобразят културния пейзаж.
В Мароко, където ислямистката "Партия за справедливост и развитие" отпразнува изборна победа през ноември, творческите свободи вече започват да изчезват според мароканския поет и културен деец Мурад Кадири.
Ислямистките политици са поискали 11-ият филмов фестивал в Маракеш да бъде в съзвучие с ислямските ценности и са се противопоставили на показването на независимия филм "Завоалирана
любов", разказващ за забулена жена, забременяла, без да е омъжена.
На неотдавнашен културен форум в Кайро Кадири каза, че подобна цензура е тревожен сигнал за намаляващата свобода на хората на изкуството в страната.
"Имайки предвид доминирания от ислямистите парламент, новопридобитата свобода за творците може и да се окаже краткотрайна", каза Худа Луфти, представителка на визуалните изкуства в Египет, допълвайки, че те трябва да защитят постиженията си от революцията, като си създадат лоби, което да окаже натиск върху ислямистите.
Въпреки тези нарастващи опасения известният египетски романист Баха Тахер е оптимист за развитието на художествената сцена в региона.
"Новото поколение творци олицетворява нашите надежди за съпротива срещу тревожните промени, които се случват сега", каза Тахер.
(БТА)