Цвета ТрифоноваЕ, няма край и няма скоро да има сагата „Никола Вапцаров”! Тя ще продължава и още как, поне докато излязат наяве всички тайни и табута около биографията на поета. Седемдесет години българите бяха облъчвани с лъжи, със спекулации и лицемерие, с идеология и титаностроителство. Но дойде време за разхвърляне на камъните и за събиране на истините. Дори и за сакрализирани имена библейските канони са си валидни. Ето и сега, страната е затънала в проблеми, в страсти и трагедии, държавата се рути, а наследниците Вапцарови не се успокояват по никакъв начин и продължават борбите си в интерес на родовите си амбиции. Сега са против филма „Пет разказа за един разстрел”,както преди премиерата, така и след триумфалните прожекции и множеството призове. По време на фестивала „Златен ритон 2014” настояваха пред журито филмът да бъде елиминиран ,заплашваха режисьора, че ще го съдят. Творбата обаче получи две национални награди и предизвика огромен зрителски и обществен интерес.Въпреки това и сега фамилията интензивно хули филма на Костадин Бонев и Ивайла Александрова по вестници и телевизии, твърдейки, че всичко било лъжа, бил комунистически, на нивото на 1952 г. , фактите били изопачени на 180 градуса. Било въпрос на пълно невежество, на жълта мода и безотговорност. В безбройните си интервюта по вестници и телевизии се опитват да омаловажат и да компрометират работата на цял екип от талантливи и работливи хора, посветили 3-4 години от живота си, за да преровят хиляди архивни страници, да се срещнат с десетки хора и да изчетат цяла една библиотека „за Никола Вапцаров”. В крайна сметка са създали съвършена във всяко отношение филмова партитура, истински шедьовър на документалното кино. Наследниците са си борбена фамилия, свободни са да действат според техния си интерес от 1952 г. та досега и макар бивши привилегировани комунисти, то и днешната псевдодемокрация ги подпомага в това отношение. Могат да не опровергават фактите, но са свободни да унизяват създателите. Какво точно не им отърва обясняват в изтощителните си интервюта.Отричат всичко и с непрестанни атаки и повтаряне на отрицанието разчитат на гьобелсов резултат.Наясно са, че обикновените хорица с по-ограничени възможности и култура не ходят на кино, а на документални прожекции никак , но четат вестници и зяпат телевизия.Пък обичат и стихотворенията на Вапцаров, но съешени с неговия „светъл героически мит ” в новата българска история. Непрестанно обаче моето скромно име е на мушката на гнева им като един от консултантите на филма.Според тях именно аз съм виновник за неудобните интерпретации, говори се за мен „ с омерзение”, адресират ми квалификации за „пълно невежество”, „ жълто писане”, „безотговорност”.Другата консултантка К. Зографова е някак в сянка и е солидарна с клеветата - уж хем харесва и защитава филма на 100 % , хем била имала противоположни на моите позиции, но кои точно са грешните ми позиции, не казва. Това го научавам сега, защото не съм срещала и не съм разговаряла с тази жена поне от 15 години. Изглежда поврътливостта не пречи, а помага да се „преоткриват„ отдавна открити неща и не само за това. А всеки ред от филмовия разказ безкомпромисно е защитен визуално и смислово с оригинални ръкописи, снимки, архивни филмови кадри, официални документи и мемоарни свидетелства.И нито за момент не се отрича значимостта на Н. Вапцаров като талантлив поет, напротив, стиховете му разтърсващо и синхронно озвучават задъхания ритъм на кинокадрите.За пръв път обаче на екран публично са извадени и доказани фактите от противоречивия му живот на творец и конспиратор, на много самотен, непризнат и неразбран човек и поет. Най-важното е, че излезе на бял свят трагедията му на политическа жертва, натоварена да поеме чужда вина и да спаси със своя живот партийните комунистически принцове. Но минавам конкретно на инсинуациите спрямо моята скромна персона.
Декларирам , че приносът ми като „консултант„ се състои в предоставяне на две книги на авторите, в посочване на няколко имена за интервюта по темата и в един разговор с режисьора. Не съм виждала сценария преди прожекцията. Същиностният ми влог може би се дължи на двете ми авторски монографии и на две други статии.[i] Не можах да им покажа дори Вапцаровата сбирка в Института за литература, пенсионирана съм от 2010 г. Даже не съм очаквала никакъв жест от страна на авторите, бях изненадана,че ме припознават като „консултант. Но много повече са се консултирали с племенниците, както посочва режисьорът в своя отговор във вестник 168 часа[ii].
Атаката срещу мен е още от 2009 г. Не само лично ме охулват, това е дребна грижа. Зачертават дългогодишния ми труд над Вапцаровото литературно наследство от 1984 до 2004 г. Още тогава оспорват дипломата ми от СУ „Кл. Охридски” и работата ми на проучвател в Литературния институт, писаха ми „открито писмо”, предлагаха да ми платят, за да спра да пиша. Мога да преглътна обидите, но не и пренебрежението към труда ми, чрез който съм решила важни литературоведски и текстологични въпроси на Вапцаровото творчество.Отговорих им подобаващо навремето, но те нямат спирачки в претенциите да удържат статуквото си на фамилия, особено важна за нацията.Затова се налага да продължа с конкретиката.
1. „Пълното ми невежество” по темата „Н. Вапцаров” според тях вероятно се дължи на факта, че в продължение на 4 години съм описвала „де визу” страница по страница всички ръкописи и документи от и за Вапцаров в достъпните по онова време четири музейни архивохранилища. Направих академичен „Аналитичен опис на архив Никола Вапцаров”/1991 г./ със 786 архивни единици и с пет справочни апарата, с всички подробности за историята, публикацията и състоянието на документите. Нямах тогава достъп до компютър, всичко бе описвано на ръка и след това на пишеща машинка „Марица”. Такива архивни описи по онова време имаше само за големите руски класици и то изработени от цели академични колективи, но нямаше такъв за нито един български писател. Още тогава редакторът в издателството на СУ” Св. Кл. Охридски” Алберт Бенбасат се произнесе, че и със злато да му платят, не би хвърлил този труд, с който аз доброволно съм се заробила Сега, когато секретните архиви се откриха, описът се оказва непълен и половинчат и би трябвало да се преработи. Кой обаче би се заел с подобна трудоемка и безвъзмездна работа в услуга на едно име, за да може после да бъде оплют безогледно? Тогава племенниците не възроптаха, не са се интересували, а може и да не са виждали описа. Сега се присмиват на такива като мен, че били „преживяли живота си като сме „писали книги за Вапцаров”, вместо да трупаме пачки, нали? Сякаш те не са преживяли техния, просперирайки житейски благодарение на името и смъртта му. Ние, писачите за жълти стотинки и дори без такива, поне не сме се възползвали от техните привилегии, постове, пенсии и материални обезщетения. Уведомявам читателите, че съм прекарала само част, а не целия си трудов живот в Литературния институт, създавайки осем книги, като само две от тях са за Вапцаров. Затова не към заинтересованите критици, а към съвестта на читателите отправям следващите пояснения. Нека те преценят дали текстологичните изследвания и анализи в книгата ми „Никола Вапцаров. Текстът и сянката”/ 2004 г./ са „жълто писание”, ако тя се е оказала един от многобройните изворови материали на филма „Пет разказа за един разстрел”. Не само съм описвала литературното и документалното наследство на Вапцаров, но и съм и изследвала историята и смисъла на ръкописите.
2. В тази книга съм доказала авторството на седем ранни стихотворения на поета от периода в ВМУ, чиито ръкописи с чужд почерк се намират в чужда тетрадка.Текстовете са приложени в книгата.Този дял от археографията се нарича „ атрибуция”. Никой не е оспорил тази публикация, напротив стихотворенията влязоха в обръщение в последващите две издания на Вапцаровите произведения, разбира се без да се съобщава името на изследователя.Дали това е принос или акт на невежество, питам пък аз ?
3. В същото съдържание съм лансирала последната авторска редакция на стихотворението „Огняроинтелигентска”, нанесена саморъчно от Вапцаров в стихосбирката „Моторни песни”. Първият анализ и легитимация на есето „Мирът на Щъркелов”,което бе игнорирано в продължение на половин век, е отново в тази книга. Коригирала съм погрешните издателски редакции на стихотворенията „Антени „ и „Ще бъда стар” според окончателните им преписи в бележника Байер. Обстойно е проследена драматичната биография на този бележник във времето и е изчистена дотогавашната спекулация с датировката на предсмъртните стихове „Прощално„ и „Предсмъртно”.
4. Пак тук съм реконструирала проекта на незавършена поема „Илинден”, писана от Вапцаров по поръчка на МЛК и доказах ,че стихотворението „Илинденска” е само епилогът на недовършената поема. Може да се прочете в „Текстът и сянката”. Четох доклад по темата на международна текстологична конференция през пролетта на 1991 и години по-късно разбрах, че докладът ми е изплагиатстван от един македонски „академик”, който също участваше, май Ганчовски му беше името. Както се вижда, занимавала съм се с текстовете на Н. Вапцаров и връзките им с епохата , а не със славата на Вапцаровия род. Ако за наследниците тези открития са проява на невежество, нека излязат с алтернативни текстологични аргументи и да докажат, че нищо от горепосоченото не е верно.
5. В същата книга съм публикувала повторно двата македонски доклада на Вапцаров, изнесени пред МЛК през 1938 г. ,отпечатани от мен през 1995 г. във в. „Литературен форум” с обширен коментар. В който няма лоша дума за поета, напротив защитавам го от самия него. Тук е заровено кучето,както се казва, това е публикацията, заради която фамилията е „омерзена” и се нахвърли срещу мен през 2009 г. И досега програмният доклад на Вапцаров пред МЛК не се публикува в никакви други издания, изключението е в „Текстът и сянката”.
6. Пак в тази книга за първи път осветявам името или по точно псевдо-нима на коминтерновския шпионин, но с легенда на „емигрант –белогвардеец” Борис Майлер , за когото намерих сведения и снимки в архива на къщата –музей в Банско. Дотогава бяхме чели в книгите на цялата фамилия само за възвишената му роля в живота на младия Вапцаров, как е замествал бащата в духовно отношение, как го е учил на комунизъм и хуманизъм, както и писменото му признание, че е смятал „да доживее живота си в освободената България, но „врагът не спеше и ни подуши”.Нямам отделна глава, посветена на Б. Майлер – само на една страница изказвам догадки за неговата шпионска роля в най-тесния кръг на ВМРО, където е проникнал с помощта на Йонко Вапцаров.Декларирам, че сведения за това лице съм черпила само от мемоарните книги на Вапцаровите роднини[iii] и от архива на музеите в Банско и в Разлог. Това е втората ми непростима грешка в очите на наследниците, макар че сега през зъби потвърждават моите предположения. Да, шпионинът бил чакан на гара София от Йонко Вапцаров, да живял е в тяхната къща в Банско, да, бил благодарен на Йонко, че му е спасил живота./ Интервю на Никола Б. Вапцаров във в. 168ч.от 8 май т. г./Даже е умрял във вече „освободената” от Червената армия България същия този „Цветан Ведов”- сбъднал си мечтата. Обаче не бил оказвал политическо влияние на младия Никола, а само интелектуално. Бил е само литературен гуру на бъдещия поет, а уж такъв беше Яворов. Откъде толкова интелект и култура, че и време у един шпионин и родоотстъпник, дошъл да сее македонски сепаратизъм в средите на ВМРО и да подготвя септемврийските метежи в разложкия край? Възможно ли е отявлен комунист и агент на НКВД е бил почитател на „руската поезия” и на големите руски поети, повечето от които са унищожени от Сталинската сатрапия? Да не им изброявам тук имената. А сега ,макар още неофициално, се прокарва версията, че лицето на юношата Никола било светело, когато на снимките бил редом до Борис Майлер, с неговите кръгли очилца „ала Берия”[iv].
7. Уведомявам читателите и се заклевам, че не съм имала интерес, не съм се занимавала и не съм писала нищо и никъде за биографията и за личността на дядо им Йонко. Не ми е влизал в задачите и интересите като образ и като обект. Ето за тази професионална информираност съм виновна и нетърпима за наследниците. Ако бях „невежа”, едва ли щяха да ме знаят, нито пък да предлагат да ми плащат, за да спра да пиша. Затова трябва да заличат доверието към книгите ми като ме заливат с презрение. Истината е, че искат само тяхната версия да бъде официална и меродавна, само те да диктуват какво и как да се мисли и пише за Никола Вапцаров, защото им принадлежи по кръвна линия и по право. Желаят да запазят не само ерозиралата вече митология за поета, но да въздигнат и другите си роднини в същата уж героическа апология. Макар сега с обратен знак /180-те градуса!/ – Вапцаров не бил комунист, а антифашист, не е разпределял руски, а английски пари и пр.,въпреки показанията на Павел Шатев, документирани във филма. Не си спомнят вече свидетелствата на Борис Вапцаров за любовта и загрижеността на видните комунисти от Пиринския край Никола Калъпчиев и Иван Козарев към поета Никола Вапцаров. Само дето повече не могат да забраняват на любознателните търсачи да търсят, да мислят и да изговарят в социалното пространство новооткрити факти и фрагменти, в които се оглежда изчистеният и трагичен лик на родната история.
8. Племенниците са силно фрустирани до ярост, бърка им сметките едно изречение във филма – че Йонко Вапцаров е „рязал комунистически глави”, което било безотговорно хвърлено в пространството и не било доказано. Не знам какво щеше да последва, ако режисьорът се беше заел да докаже и тази теза. Напротив, умен и умерен, той е елиминирал жанра на „интервютата на живо” със съвременници, с банскалии и с наследници на избити дейци и политици, няма ги във филма, за да бъде избягната всяка субективност. Но не можеш да затвориш устата на мълвата и на хората, които знаят и помнят каква е била участта и гибелта на техните предци и съграждани. Да се сърдят на съгражданите си от Банско тогава - те разправят страшните случки, аз съм „приоданец” и съм пълен пас по тази тема.И изобщо съм зарязала писането по каквато и да е тема.Освен че е рисковано да казваш истината, то е и безсмислено според мен.
9. Водещата ми мотивация за този отговор обаче е етическа и морална.Не мога да си присвоя такава чест и отговорност, каквито ми вменяват наследниците, все едно аз съм вдъхновител на това прекрасно произведение на българската кинодокументалистика. Направо ми вдигат акциите до небесата, а незаслужената слава ми тежи на съвестта. Бих била щастлива да съм съавтор, но нямах този късмет – може да съм само едно от малките поточета в реката на информацията. Арията на клеветата обаче не държи сметка, че така ограбва труда и накърнява престижа на истинските автори, на големия екип от кинотворци- режисьор , сценарист, оператори, музикални оформители, монтажисти, четец и пр. Костадин Бонев е международно известен, безкрайно талантлив режисьор с десетки игрални и документални филми, носител на многобройни национални и международни награди. Той е отдаден творец, университетски преподавател,член на престижни журита, фин и деликатен човек, който цени своето изкуство и държи на своя авторитет. Киното за него е дарба и призвание. Сценаристката Ивайла Александрова е дългогодишен радиожурналист, автор на нашумялата документална книга „Горещо червено”, получила международно признание в Европа и ЕС. Сега Ивайла пише документална книга за биографията на Н. Вапцаров, където вероятно ще осъществи в пълнота собствения си замисъл за „Осем разказа за един романтичен разстрел.” Тези именити творци са положили неимоверен труд и старание в продължение на три и половина години, издирвайки и изчитайки десетки хиляди страници във всички възможни архивохранилища – Бонев ги изброява в – отговора си в същия вестник /168 ч., 15 май/ По времето, когато аз съм описвала архивите за никакви фондове на ЦК, на МВР, на Военния архив, на Народния съд, на скопската УДБА и царските архиви не съм могла да мечтая. И защо тези компетентни и способни професионалисти, положили изнурителни усилия, прецизност и търпение, ще се влияят така фатално от охулваната и невежа Цвета Трифонова и ще продуцират „ лъжи”, опорочавайки творбата си, след като са видели с очите си истините в автентични документални свидетелства? Освен това става ясно, че са се консултирали многократно и със семейството, но то не им е сътрудничило по конструктивен начин. А може би авторите са видели, че в статиите ми има повече безкористие, добросъвестност и почит към поета, отколкото у тези роднини, мотивирани от неудържимия им хъс да се самоизтъкват като най-прославената историческа фамилия на България. И техните родственици и предци са били подвластни на бурната и превратна история на родината ни с несвършващите разделения, въстания, преврати, поражения и предателства.Както съм писала и преди, и жертви, и предатели, и палачи тук ходят по горящи въглени като нестинари и се опарват по един или друг начин, както почти всички известни имена в хилядолетната ни история. Признайте си, бе българи, всички сме изстрадали грешници и измъчени чеда на този земен рай, разположен за съжаление на ветровит и опасен геополитически кръстопът.Хубостите и богатствата му са платени с кръв и със свидни жертви от всички, от всички - няма нито един, който да е вкусил само меда и да не е опитал жилото на общата ни история и съдба. Как може да сте против самопознанието, само то е единствения и сигурен път към освестяването на нацията ! Ето, аз съм благодарна на Никола Вапцаров за меда от неговото творчество, но и на роднините му за горчилката от жилото. Същото очаквам и от тях като от бивши партийни, а и сегашни аристократи.
[i] Трифонова, Цвета .„Водевилът с Вапцаровите архиви”/ 2009 г./ в Гласове и сайта Либерален преглед; „Н. Вапцаров и Георги Марков”/ 2009 г./ - в сайта Свободата .ком. и в книгата „Георги Марков. Да пишеш, за да можеш да умреш”/ 2012/. И двете статии се намират лесно в Гугъл.
[ii] Режисьорът Костадин Бонев: Вапцаров единствен изпълнява указанията на ЦК в затвора15.05.2014; в. 168 ч. 15 май 2014 г.; автор: Лиляна Кайкова.
[iii] Вапцарова, Райна. Бакьо./19581 1965,1978/; Вапцарова, Елена. Спомени за моя син./1960, 1964, 1975/; Вапцаров, Борис. Когато милионите възкръсват./1961/
[iv] Цитат от писмо с тази версия , изпратено ми по е-мейл на 28 юни т. г. „Предполагам също, че Майлер е коминтерновски агент, но погледни на снимките лицето на почти детето В. как грее, когато е до него. Не е само защото му е открил социалистическата идея. Открил му е и руската поезия,едното не пречи на другото...”-