Свободата днес и тук 05 Декември 2024  
Начало
  
  Свободата, Санчо, е едно от най-ценните блага - Дон Кихот Свободата, брат, е нещо изключително - Джендема  
 

КУЛТУРА НА ГЕТОТО

« назад   коментари   Изпечатай   Изпрати на приятел   
Иван Сухиванов

Това е поредната остро дискусионна статия, която помествам - без да съм съгласен със застъпваната в нея теза - най-малкото защото генерализира представата за един етнос въз основа на негативни, наслоени в обществото представи. За разлика от Иван смятам, че циганите не само могат да пишат добра поезия (чел съм такава!), не само могат да слушат Моцарт на вечеря (някои могат и да го свирят - слушал съм такива!), но в определени ситуации някои от тях могат да бъдат и по-човечни от нас (изпадал съм в такива ситуации!). Съгласен съм обаче, че гетата са проблем, по който може и трябва да се спори. Те съществуват и никакви NGO-та няма да ги изличат - трябва да погледнем истината в очите. Съществува и престъпността, съществува и чувството за безнаказаност. Това, което ме безпокои обаче, е моралната безотговорност на радикалните решения. Расизмът не е да забелязваш всичко това. Расизмът е да решаваш всичко това с катран и перушина, с бензин и бели качулки, с "циганите на сапун". И расизмът не спасява от гетото. той самият е гето - за прокълнати души.

Е.С.

Да, може да се каже, че у нас вече трайно се установи начин на битуване в гето, с всички последици от това за обществото. И докато бидонвилите ни изглеждаха като “екзотични” места,  срещащи се в  Индия, Латинска Америка или Централна Африка, то днес у нас циганските поселения и катуни достойно ги конкурират.

Проблемът е, че животът в гето е пълен отказ от обществени ангажименти. Израсналите в гето са неграмотни, неквалифицирани, лишени от елементарни хигиенни навици. И тук конят се поставя пред каруцата – те са нехигиенични, защото липсва канализация – но дали е така. (Вижте блоковете населени с роми – многоетажни вонящи екарисажи и клеясали бунища!).

Проблемът обаче не е само социален, а по-скоро културен и цивилизационен. Това е начин на живот, който на тези хора им допада, те нямат и амбиции за промяна. Има и още нещо – тези хора са аисторични, те не съзнават, че живеят в постмодерния свят, въпреки че ползват сателитни чинии или някои технически постижения. Същевременно те живеят с убеждението, че всички неща са природна даденост, включително и продуктите на човешкото производство…и най-вече частната собственост. Но покварата на парите ги е обсебила и те добре схващат принципа на абстрактната размяна, само че те да получават, без да влагат труд.

Да, циганите живеят със скрито съзнание (по скоро „несъзнание”), че са един много голям подарък за  българското общество, че там, сред песни, танци и гуляи, разточителни сватби, е истинския живот. Трудно бихме могли и да говорим тук за „народопсихология”, поради факта, че цигански народ не съществува, както и стремеж към това. Има групи и родове цигани, чийто оцеляване минава през нещастието на паралелно съжителстващите с тях нации. Те не могат да бъдат асимилирани, поради несводимостта на тяхната „култура” към известните уседнали и акумулиращи култура и материални блага  цивилизационни модели, а „включването” им в социалните мрежи също е само реторично пожелание на  активистки от разни неправителствени групировки.

Правилно би било затвореният живот в гетото да се разглежда като бомба със закъснител: дори като раково образувание, понеже там изтичат обществени ресурси. Известно е, че държавата подпомага гетата, като прави това под натиска на външни правоохранителни организации – и като условие за запазване на социалния мир. Но фактически с това стимулира ромската популация, при това в условия на демографски взрив в гетата. Известно е, че колкото по примитивно е едно общество, толкова повече се размножава то – и това се дължи не толкова на ниската сексуална култура, колкото на инстинктивното усещане за ползата от многобройна челяд.

Само че тук има един дисбаланс – ако видим Китай – там много деца може да има само заможния и успелият гражданин, той като че ли има правото да се възпроизвежда. Това разбира се звучи доста расистки, но помислете – защо например психично обременените трябва да раждат нови нещастници? Светът е вече доста пренаселен и съответно |”правата на човека” би трябвало да се преосмислят  в тази светлина.

Но у нас какво става – разни ромски правозащитни организацийки спекулират със сложната ситуация и плашат и осъждат държавата в Страсбург, богатеят и опорочават идеята за гражданско общество. Известно е, че традиционно ромите не си плащат ток, вода, и пр., пътуват безплатно в градския транспорт (когато не ползват такси!), пътуват без пари в БДЖ, лесно може да се установи – (последният вагон винаги  е пълен с роми с дисаги, които се предвижват с едно левче дадено на кондуктора), социалните помощи и майчинствата също се дават „понеже така се полагало”.

Образованието в т.нар. „цигански училища” е само някакво ограмотяване и представлява пародия на учебен процес. Всъщност учениците посещават училището, само защото там получават безплатни закуски или просто да подремят на топло през зимата. Интернатите пък са се превърнали в капсулирани приюти за безотговорното поведение на „родители” на мургави дечица; трябва да се каже, че масовата ромска престъпност също не е за пренебрегване. Селските стопани с години не са виждали плод от овошка или бостан, крадат се добитъкът и дори прострените на тела дрехи. Старите самотни хора пък са подложени на ежедневен тормоз и агресия – често пъти биват убивани заради пенсиите, или изнасилвани от сексуални извратеняци.

За какви човешки права тогава говорим – когато насреща няма човешко същество? За каква нереализирана и погубена  интелигентност плачем, която да избуи от ромското гето? Да не говорим, че когато и наркотиците влязат в гетото – нещата стават страшни. Но още по-страшни стават, когато там влязат политици и купувачи на гласове, както и религиозните секти, които също виждат възможности за дейност. Извращението на демократичните принципи е пълно, когато адвокати и други подобни, решат да се възползват от „дискриминирането” на разни криминални типове.

Преди десетина години пък бе модно да се теглят пари от „Отворено общество” за разни цигански проекти. В Шумен например са провеждани литературни конкурси за ромска поезия!! Те малко си име не могат да напишат без грешки!  Може би трябва да започнем да им изплащаме и помощи за говорене и крякане  на завален български? Нека сме снизходителни – това е върховно усилие за тях. Не е като да се качи в автобуса и да обере портмонетата на пенсионерите, не е като да влезе в градинката на някоя стара жена и да изтарашат зеленчуците, която тя си сяла за зимнина. Впрочем и самата зимнина също ще бъде задигната, когато им дойде времето...

Но бъде милостиви към тях – те не разполагат със социални условия, че да се държат като нормални човешки същества – пък и да ги получат, нещо става и нещата се циганизират. Но подхранването на тази толкова ценна и умилителна  циганска „уникалност”, всъщност на тяхната изконна вандалщина и вкоренена крадливост, довежда нещата до днешния плачевен резултат. И ако продължаваме да си затваряме очите за циганския проблем на България, само защото на някоя бабка със синя коса, дошла отнякъде си с назубрени права на малцинствата, щяла да каже, че у нас циганите живеят зле и че нищо не правим да подобрим циганския им живот, то накрая ще се окажем доста неприятно изненадани, когато България стане доста неприятно място за живеене, място, което трябва да бъде заобикаляно, както се заобикаля блато или септична яма.

Зная, че думата „расист” е мръсна дума у нас. Но кажете, по-чисто ли  е думата „циганин”? И ако решите да се изкажете по-критично за циганите –  то насреща ви скачат разни цигани с вратовръзки и ви наричат „расист”... Но ако все пак изберете да казвате истината – неминуемо ще преминете и през тази квалификация, но по-добре така, отколкото да циганизирате мисленето си, понеже у нас това се котира. Верно, европейци сме, ама не чак дотам, но ако искаме да станем – няма да минем без мнение по този въпрос.

Впрочем не е въпрос на мнение и отношение – циганите вече чукат на вашата, моята, тяхната врата... А вие се правете на хуманисти и си пуснете Моцарт за вечеря, слънцето залязва, и пред вас се открива прекрасен природен пейзаж. Красота! Само, дето там, в ъгълчето на гледката се задава една черна точка, която застрашително нараства – циганска талига, накамарена с краден кукуруз и отгоре четири-пет мургави се кълчат в разюздан кючек и щракат с  черни пръсти, и храчат мазни храчки,  съвсем в челото на вашия превъзходен полуевропейски пейзаж... Това е положението.

 


 
Отказът на президента Плевнелиев да се кандидатира за втори мнадат е:
  резултати


Бюлетин

Въведете вашия имейл адрес за да получавате по-важните неща от Svobodata.com.




Svobodata.com не носи отговорност за съдържанието и авторските права на препечатани статии - като винаги посочва име на автор и линк на първоначалната публикация.



Подкрепете Откритото писмо на Едвин Сугарев до главния прокурор Сотир Цацаров, с което се иска започването на наказателно производство срещу лицето Сергей Дмитриевич Станишев, бивш министър-председател на България, заради причинени от негови действия или бездействия щети в размер на милиарди лева. Можете да изразите подкрепата си чрез петиция на адрес: http://www.peticiq.com/otkrito_pismo_sugarev



 



Story of Stuff



Подкрепете този сайт





Red House Sofia




Valid XHTML 1.0 Transitional